کد مطلب:95630 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

خطبه 133-ذکر عظمت پروردگار












[صفحه 322]

درباره عظمت خداوندی زمام دنیا و آخرت در دست پروردگار عالم است و آسمان و زمین به قدرت اراده اوست. پس همه نباتان هر صبح و شام او را ستایش می كنند و سجده بر درگاه او دارند. كه به فرمان او بارورند و میوه پربار و سرشار می دهند.

[صفحه 322]

درباره قرآن و كتاب خدا در میان شماست، سخن گویی است كه هرگز خستگی ندارد. خانه ایست كه ستونهایش در هم نمی ریزد و پیروزمندی است كه یارانش هرگز شكست نمی خورند.

[صفحه 322]

درباره رسول خدا خداوند سبحان: رسول خویش را زمانی فروفرستاد كه مردم دنیا با یكدیگر در منازعه و مجادله بودند و پیامبری نبود تا رهنمونشان باشد پس خداوند دفتر رسالت را بازگشود وحی خویش را بر او تمام كرد و رسول خدا در این جهان بسیار كوشیدند و با كسانی كه به كفر و شرك روی برده بودند به جهاد برخاست و بنای توحید را برای همیشه استواری بخشید كه دانایان از او ماندند و عادلین از او...

[صفحه 322]

درباره دنیا دنیا چشم انداز كوردلانی است كه نمی توانند فراسوی آنرا به بینند كه انسان بینا، به ماورای دنیا نیز نظر دارد، زیرا كه می داند دنیای دیگر فراسوی این دنیاست. كوردلان از این دنیا توشه می گیرند و بصیران بر آن دنیا، كوردلان دنیا را در چنگ می گیرند و دل از آن برنمی تابند اما دانا، دیده طمع از دنیا برمی دارد.

[صفحه 322]

ای مردم بدانید كه روزی می رسد انسان دنیاطلب نیز از اندوخته های خویش خسته می شود و درمی یابد كه مرگ برایش حتمی است و گریزی نیست. بینایی و بیدار دلی در كار دنیا حكمتی است كه در مرده نیز زندگی می دمد و حیات می بخشد و گوش ناشنوا را ندایی الهی می بخشد و روح را از چنگال عذاب آخرت و امیرهاند. بهترین كلید سعادت، كتاب خداست كه گوش جان را آگاهی می دهد و هر كلام از قرآن بیان و گواه كلام دیگر است. كتاب خدا عاری از هرگونه اختلاف و دوگانگی است. و هر كس آن را می پذیرد مورد رحمت الهی است.

[صفحه 323]

دریغا كه در بین شما كینه و حسد می روید و تنها در راه دستیابی به آرزوهای دور خویش همراهید و شیطان ناپاك شما را در سرگردان و حیران در فریب خویش ساخته است. من از درگاه خدای تعالی برای خودم و شما یاری می طلبم و از او مدد می جویم.


صفحه 322، 322، 322، 322، 322، 323.